Rotfylling

Rotfylling er behandling av en syk eller skadet tannmarg (pulpa). Rotfylling er rutinebehandlinger hos tannlegen, og er i de fleste tilfeller ikke vondt. Hos Sanden tannhelse utfører vi skånsom rotfylling som kan berge tannen din og spare deg for smerter senere.

Hvorfor trenger tannen rotfylling

Den vanligste årsaken til at en tann trenger rotfylling, er et dypt hull som har skadet og ført til betennelse i nerven inne i tannen. Noen vanlige symptomer er ising og tannpine. Noen ganger dør tannerven uten smerter eller ubehag. Tannen må likevel rotfylles for å unngå større komplikasjoner.

Slik skjer rotfyllingen

Før du får en rotfylling, vil tannlegen undersøke tennene dine grundig og lage en behandlingsplan. Se også vår generelle prisoversikt for blant annet pris på rotfylling.

Er tannerven sterkt infisert, er det vanlig at rotfylling behandles i to runder. Rotkanalene spyles med et bakteriedrepende middel. Ofte legges det et bakteriedrepende middel i tannen ved første behandling, og tannen rotfylles så ferdig etter noen uker.

Med lokalbedøvelse og moderne behandlingsteknikker er rotfyllingen smertefri. Kan ikke rotfyllingen gjennomføres umiddelbart, vil du også få foreskrevet smertestillende medisiner.

Må tannen først rotfylles, kan den med riktig restaurering bli nesten like sterk som en frisk tann. Rotfyllingen beskytter tannrøttene mot nye infeksjoner.

Til deg som er henvist til oss for rotfylling

Sanden tannhelse har mottatt henvisninger på behandling av kompliserte rotkanaler over flere år. Vår tannlege Bjørn Thunold er medlem av Norsk Endodontiforening.

Timebestilling Sanden Tannhelse
- din tannlege i Trondheim