Gnisser du tenner?

Gnisser du tenner, kan det over tid slite veldig på tennene dine. Tannemaljen kan bli slitt ned, så tannbeinet synes og tennene blir følsomme og vonde. Gnissingen kan også føre til smerter i vev, ledd og muskler rundt.  Lyden av tanngnissing kan også være plagsom og forstyrrende for nattesøvnen. Det finnes heldigvis god hjelp å få hos tannlegen.

Hvem gnisser tenner?

Det er ikke uvanlig at barn gnisser tenner mens de sover, men dette er ufarlig og opphører som regel når melketennene er felt, og krever ingen behandling. Det er vanlig å regne med at rundt 5 % av den voksne befolkningen gnisser tenner. På fagspråket kalles dette bruxisme. Dette vil over tid kunne slite veldig på tennene, og er derfor viktig å få behandlet for å ta vare på tennene og unngå tannsmerter.

Årsaker til tanngnissing

Mange som gnisser tenner, opplever at tanngnissingen utløses ved psykisk stress. Det finnes også eksempler på at bittfeil, sykdom eller hjerneskade kan føre til tanngnissing, eller at enkelte antidepressiver kan ha tanngnissing som bivirkning.

Behandling for tanngnissing

Avhengig av årsaken til at du gnisser tenner, vil tannlegen kunne foreslå en behandling for å avhjelpe tanngnissingen og unngå nye skader på tennene. Tannskader som allerede har oppstått, kan være nødvendig å reparere med fyllinger eller kroner. Til slik tannbehandling kan du ha rett på refusjon fra folketrygden.

Om du gnisser tenner når du blir stresset, er det viktigste du selv kan gjøre, å dempe stressfaktorene i hverdagen din. Du kan også skaffe en beskyttelse å legge i munnen når du sover. Spør gjerne tannlegen til råds om dette.

Kontakt oss for å bestille time hos tannlegen, så vi kan hjelpe deg med å finne årsaken til tanngnissingen, og begynne på et behandlingsforløp.