Hvite flekker på tennene

Har du hvite flekker på tennene? Det kan være flere årsaker til misfargede tenner. Kommer du til tannlegen, kan vi hjelpe deg med å finne årsaken og behandle det.

Hva kommer hvite flekker på tennene av?

Dette er noen vanlige årsaker til hvite flekker og annen misfarging på tennene:

• Emaljefeil, såkalt mineralforstyrrelser på tennene. Denne tannsykdommen vil som regel opptre allerede i barndommen, typisk på fortennene og jekslene. Det pleier å begynne med smerter og ising i tennene, og utvikler seg til hvit og brun misfarging og tannskader.
  • Dårlig tannstell kan føre til krittkaries, som vises som hvite flekker på tennene. Det er heller ikke uvanlig hos pasienter som har brukt tannregulering. Krittkaries er et tidlig tegn på tannråte, men er enkel å behandle med fluor og bedre munnhygiene.
  • Det er heller ikke uvanlig å ha hatt små, hvite flekker på tennene helt siden barndommen. Hvite flekker kan skyldes sykdom, skader eller fluorforgiftning (dental fluorose). Slo du ut en melketann som barn, kan det ha ført til hvite flekker på den kommende tannen. Det er som regel ufarlig for tannhelsen og unødvendig å behandle misfargede tenner av disse årsakene.

Behandling av hvite flekker på tennene

Hvis hvite flekker på tennene dine skyldes skader eller sykdom, bør du komme til tannlegen for diagnostisering og behandling.

Ønsker du en kosmetisk behandling av hvite flekker på tennene, kan det være aktuelt med tannbleking og i noen tilfeller tannfyllinger. Vi har også skånsomme og rimelige teknikker som icon og mikroabrasjon for å fjerne skjemmende flekker på tennene. For de fleste vil det være et godt alternativ til mer kostbare og inngripende skallfasetter.

Ta kontakt med oss for å bestille time hos tannlegen, så finner vi en behandling som passer for deg.